BLOG #5 Loslaten doe je zo!

Loslaten is een thema dat veel terugkomt in onze coachingspraktijk. Ik zal je wat voorbeelden geven: je zus heeft relatieproblemen. Je vindt dit heel erg en wilt het graag voor haar oplossen. Je blijft er maar aan denken. Of het werk, waar je in het weekend niet aan wilt denken, maar toch steeds door je hoofd blijft spoken. Of iets anders: je had een gesprek met een vriendin, maar je vraagt je af of het wel goed overgekomen is wat je hebt gezegd. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen. Wat vind jij lastig om los te laten?

Wat is loslaten?

Loslaten is eigenlijk niets anders ‘het laten gaan’. Feitelijk betekent het dat je (even) stopt met nadenken over datgene wat zo’n grote ruimte in jouw hoofd in beslag neemt. Je laat het los. Dit klinkt gemakkelijk, maar de praktijk laat iets anders zien.

Wat maakt loslaten zo moeilijk?

Vaak wordt moeite met loslaten veroorzaakt door een (te) groot verantwoordelijkheidsgevoel. Met een verantwoordelijkheidsgevoel op zich is niets mis. Ik zie dat als een kwaliteit. Wanneer een kwaliteit echter doorschiet, dus als het een beetje teveel van het goede wordt, wordt het een valkuil. Dit geeft het gevoel dat juist jíj degene bent die alleen voor iets moet zorgen, dat het allemaal van jou afhangt. En daar kun je over blijven piekeren. Piekeren is denken in cirkels. En daar komt dus nooit een einde aan. Je houdt het vast.

Wat zijn de gevolgen?

De gevolgen van ‘vasthouden’ zijn niet gering: vaak kost dit bakken energie en tijd. Hoe vermoeiend. Het gevaar bestaat dat de ander belangrijker is dan jij en dat jij jezelf vergeet. Of dat jouw werk bijvoorbeeld meer (denk)tijd van je vraagt dan je zou willen, waardoor je niet het gevoel hebt in balans te zijn. Hoe goed het ook is dat jij je verantwoordelijk voelt, bij teveel verantwoordelijkheid gaat dit ten koste van jezelf.

Kan het ook anders?

Jazeker! Gelukkig kan het anders. Je kunt leren om zaken los te laten. Om ze van je af te laten glijden. Gebruik hiervoor de volgende oefening:

  • Spreek met jezelf een piekermoment af en begrens dat moment, bijvoorbeeld 20 minuten per dag.
  • Schrijf op jouw piekermoment alle gedachten op die door jouw hoofd cirkelen.
  • Leg het papier daarna weg. Eventueel kun je dit papier symbolisch in een doosje, kistje of iets anders doen, waardoor je het letterlijk ‘wegstopt’.
  • Ga vervolgens iets doen waar je ten volle van probeert te genieten door jouw zintuigen te gebruiken: wat hoor ik, wat zie ik, wat voel ik? En geniet van dat moment.
  • Komen er weer piekergedachten naar boven? Word daar niet boos om, maar zeg er ‘hallo’ tegen en ga daarna weer met jouw aandacht naar datgeen wat je aan het doen bent.

Ik wens je een ontspannen weekend!

Liefs, Evelyne

 

Reageer op dit bericht