BLOG: Streven naar werkgeluk (en de keerzijde hiervan)

Je bent op vakantie geweest. Genoten van de vrije tijd, de reis en het lagere tempo van de vakantieperiode. En nu mag je weer aan het werk.  Misschien was je wel blij dat je weer ‘lekker aan het werk’ kan gaan. Op zoek om je werkgeluk te vergroten.

Vaak is het zo, dat als we weer met iets nieuws starten, je extra motivatie krijgt om het beste er van te maken. Heb jij ook altijd extra zin om na een vakantieperiode weer met nieuwe energie aan de slag te gaan? Dat noemen we het ‘Frisse Start Effect’. Gebruik deze energie om in je baan meer geluk te ervaren. Maar probeer het niet te hard. Dat maakt uiteindelijk ongelukkig.

Werkgeluk wat is dat eigenlijk?

Hoewel we er bijna allemaal naar lijken te streven, is het erg lastig om een goede definitie te vinden. Ap Dijksterhuis, hoogleraar Sociale Psychologie aan de Radboud Universiteit van Nijmegen deed jarenlang onderzoek hiernaar. Hij constateert dat we beter aan de hand van een omschrijving werkgeluk kunnen definiëren. Eigenlijk weten we wel wat ons gelukkig maakt, dus de vraag: ‘ ben je gelukkig op je werk’ kan voldoende zijn. Uit de antwoorden bleek dat er twee belangrijke pijlers voor ‘werkgeluk’ zijn: ‘purpose’ (nut &zingeving, dus dat betekent dat je met iets goeds bezig bent) en plezier (lol hebben in wat je doet). Als die twee in balans zijn, dan is de kans groot dat jij werkgeluk ervaart.

“ Check voor jezelf: hoe zit het met jouw  pijlers ‘Purpose’ en ‘Plezier’ op het werk?”

Streven naar geluk kan desastreus zijn.

We weten allemaal dat als je een positieve bril opzet, dat je wereld er heel anders uitziet. Je ziet het net allemaal meer zitten en de positieve emoties zoals trots, blijdschap en dankbaarheid helpen je om je gelukkiger te voelen. Je bereikt vaak meer ‘geluk’ door op een andere manier naar je werk te kijken. Dus hard werken aan je positieve gedachtes, geen negatieve gedachtes en je bent er?

Nee dus.

Het blijkt juist dat als we de waarde van negatieve gevoelens ontkennen, we meer egoïstisch en minder compassie gaan ervaren. De druk om gelukkig te zijn kan juist ‘negatieve gevolgen hebben’. We kunnen ons schuldig gaan voelen over onze negatieve gevoelens en gedachtes. En daardoor worden we nog ongelukkiger. Accepteren dat negatieve gevoelens ook bij het leven horen, ervaart minder stress en voelt zich uiteindelijk juist beter.

Toch maar de gulden middenweg zoeken.  Veel succes!

Liefs Joanne

 

 

 

Reageer op dit bericht