Zo overwin je je angst

Het liefst gaan we de dingen waar we bang voor zijn uit de weg. Begrijpelijk, maar de confrontatie aangaan werkt vaak beter. Het is jammer als u door uw angst leuke gebeurtenissen in het leven misloopt. Deze vier adviezen helpen u van uw angst af te komen.

1. Zoek het gevaar juist op. Hoe moeilijk u het ook vindt: stel uzelf bloot aan het gevaar waar u zo bang voor bent. Uit onderzoek blijkt dat dat de beste manier is om angst te overwinnen.

Door het doorstaan van de angstige gedachten en de bijbehorende spanning merkt u dat de wereld niet vergaat. Hoe vaker u een angstige situatie aangaat, hoe meer uw zelfvertrouwen groeit. Het ontlopen van gevaar versterkt de angst alleen maar.

2. Ontwikkel alternatieve verwachtingen. Angstige gedachten komen meestal voor in de vorm van een verwachting dat er iets naars gaat gebeuren. Zo bestaat vliegangst voor een groot deel uit de angst om neer te storten, terwijl de kans daarop uitzonderlijk klein is. Niet de statistische feiten, maar bijgeloof en emoties bepalen uw angst.

Bedenk dat er voor elke angstige verwachting diverse alternatieve verwachtingen bestaan. Als uw eerste gedachte bijvoorbeeld is: ‘Ik kom vast te zitten in de lift’, zeg dan daarna tegen uzelf: ‘Ook als ik vast kom te zitten, zal ik niet stikken.’

3. Schrijf de voordelen van uw angst op. Het heeft niet alleen maar nadelen om angstig te zijn. Vaak levert het u extra aandacht op, iedereen houdt rekening met u en u bent vrijgesteld van ‘enge’ activiteiten.

U krijgt meer inzicht in uw angstgedrag door een lijstje te maken van alle voor- en nadelen. Hoe prettig ziet uw leven eruit als u van uw angst bent verlost? Wat zijn de nadelen van de verandering? Hoe passen gezins- en familieleden zich nu aan uw angsten aan? Wat zal daarin veranderen als u uw angst hebt overwonnen?

4.Ontspan uw handen. Eenvoudige ontspanningsoefeningen helpen angst te verminderen. Uit een groot Italiaans onderzoek blijkt dat juist oefeningen die iedereen overal kan doen het meest effectief zijn.

Een ervan is deze: laat uw handen steeds enkele seconden volledig ontspannen naast uw lichaam hangen. Ontspannen handen zorgen ervoor dat het hele lichaam ontspant. In 70 tot 80 procent van de gevallen leidde deze oefening tot een duidelijke vermindering van angst en spanning.

Bron: Psychologie Magazine

Reageer op dit bericht