Tactvol reageren in 4 stappen

Een smakkende collega, een vriendin die maar doorkletst, een logeerkind dat de tent afbreekt. Hoe tref je de juiste toon in zo’n lastige situatie? Dit zijn de 5 basisprincipes.

Luister goed. Voordat je iets zegt: denk een paar tellen na. In welk gezelschap bevind je je? Als je net een promotie hebt gekregen, is het niet slim om daarover op te scheppen in de buurt van die langdurige werkloze vriend.

Stel je hulpbehoevend op. In het terugkerend gevecht op kantoor over raampje open/raampje dicht, kun je hiermee je collega milder stemmen. ‘Ik heb een probleem met de tocht van het raam dat je net hebt opengezet, kun je me daarbij helpen?’ Of: ‘Help, ik heb veel last van het zuurstoftekort dat nu ontstaat doordat het raam is gesloten. Wat zullen we doen?’

Buig het negatieve om en verander subtiel van onderwerp. Roddelt je reisgenoot knorrig over een afwezige vriend – ‘Die is ook altijd te laat’ – dan wijs je hem erop dat de vriend wél altijd een zonnig humeur meeneemt. ‘En trouwens, wat een heerlijk weer is het. IJsje/biertje?’ Zo vermijd je meeroddelen.

Soms is het beter om te zwijgen. Niet alle situaties vragen om je snedige commentaar. Dus mond dicht als je verdrietige vriendin er na een huilbui verschrikkelijk uitziet.

Bron: Psychologie Magazine