BLOG #9: Wat is er nú weer? Omgaan met kritiek

Je collega loopt bij je binnen en vraagt: ‘Heb je even, ik wil even terugkomen op gister.’ Misschien schrik je. Misschien denk je: ‘Wat is er nú weer?’. Feedback krijgen is een gevoelig puntje. Tenminste: dat is wel bij veel mensen het geval.  Ik vind het zelf ook lastig, vooral als je de dingen graag goed doet. Kritiek ontvangen is voor veel mensen lastig. Maar ook het geven van kritiek kan voor problemen zorgen. Hoe geef je eigenlijk goede kritiek? Zonder dat je iemand kwetst, maar toch zegt wat je wil zeggen. Lees het in deze blog.

Wat is kritiek?

Kritiek is een veelgebruikt woord, maar wat is kritiek precies? Als je iets vervelend vindt aan het gedrag van een ander, dan kun je daar iets over zeggen. Je spreekt dan je gevoelens uit en je wilt het liefst dat er iets verandert. Dit noem je kritiek. Als je kritiek uit zeg je eigenlijk: “Ik zou willen dat je bepaalde dingen anders doet”.

Op een verkeerde manier omgaan met kritiek

Aan kritiek kun je veel hebben. Als je kritiek krijgt kun je hiervan leren. Het kan je helpen om een volgende keer dingen anders te doen of om vooruit te komen. Maar vaak voelt het op dat moment niet zo. Het voelt voor veel mensen eerder als een aanval. En als je je eenmaal aangevallen voelt, is het ook niet zo gek dat je de neiging hebt om in de tegenaanval te gaan! Het jammere is alleen dat je op die manier niets van de kritiek leert en niet verder vooruit komt. Gemiste kans dus, zullen we maar zeggen.

Hoe ga jij om met kritiek?

De manier waarop je reageert heeft te maken met het volgende:

  • Kritiek kan confronterend zijn. Misschien zegt iemand iets over een onderwerp waar je zelf al onzeker over bent.
  • Je kunt je aangevallen voelen. Bijvoorbeeld doordat de ander de kritiek op een aanvallende manier brengt.
  • Iemand zegt iets over gedrag waar je je misschien niet bewust van bent.
  • Je weet niet goed hoe je op een goede manier kunt reageren en voelt je ongemakkelijk.

Op een goede manier omgaan met kritiek

Als je op een goede manier om kunt gaan met kritiek, kun je er veel van leren. Op een goede manier omgaan met kritiek doe je door de volgende punten in gedachten te houden:

  1. Luister

Probeer zo goed mogelijk te luisteren naar wat de ander zegt en ga voor jezelf na of je er iets van herkent. Val de ander niet in de rede en probeer om niet in de verdediging te schieten. Kijk ook uit met verontschuldigen en geef de ander geen nieuwe punten om kritiek op te geven.

  1. Vraag of je de ander goed begrijpt

Vat de kern van de kritiek in je eigen woorden samen. Zo ben je er zeker van dat je het goed begrepen hebt. Vraag door naar duidelijke voorbeelden of situaties als de ander te algemeen of vaag is. Vraag ook om verduidelijking als je de ander niet begrijpt. ‘Klopt het dat..’ of ‘Heb ik het zo goed begrepen?’

  1. Wees eerlijk

Je kunt van kritiek schrikken, je kunt er blij mee zijn of je kunt het vervelend of fijn vinden. Het is voor de ander belangrijk om te zien welke betekenis de kritiek voor je heeft. Hij of zij voelt zich dan serieus genomen.

  1. Bepaal je volgende stap

Kritiek is een uitnodiging om je gedrag te veranderen. Het kan zijn dat je het inderdaad een goed idee vindt. Het kan ook zijn dat je begrijpt waarom de ander zou willen dat je je gedrag aanpast, maar dat je er zelf geen reden toe ziet. Wees duidelijk over wat je gaat doen. Zo weet de ander waar hij of zij aan toe is en verwacht hij of zij niet dat je je gedrag verandert terwijl je dat niet van plan bent.

HEEL BELANGRIJK BIJ KRTIEK ONTVANGEN. Bedenk dat je het recht hebt dingen anders te doen dan mensen van je verwachten. En bedenk dat je fouten mag maken. Het is geen ramp als anderen daar een keer kritiek op hebben.

Zelf kritiek geven

Het kan spannend of eng zijn om kritiek te geven. Je kunt bang zijn voor de reactie van de ander en om die reden de kritiek liever voor je houden. Maar op die manier blijf je ermee zitten en bereik je niet wat je eigenlijk wilt. Als je bepaalde kritiek langere tijd voor je houdt kun je prikkelbaar worden. Je loopt dan het risico om in één keer heel boos te worden of je frustraties op de verkeerde persoon af te reageren.

Kritiek geven heeft voordelen. Het helpt je om van je negatieve gevoelens af te komen. Het lucht op en zorgt ervoor dat een situatie niet uit de hand loopt.

Zo geef je kritiek.

Opbouwende kritiek geef je in 4 stappen:

  1. Beschrijf het gedrag waarvan je graag wilt dat de ander het verandert.
  2. Geef aan welke gevolgen het gedrag voor jou heeft.
  3. Vertel welk gedrag je wel graag zou zien.
  4. Denk samen na over mogelijke oplossingen.

HEEL BELANGRIJK BIJ KRTIEK KRIJGEN. Bij het geven van kritiek is het belangrijk dat je dit uit jezelf doet. Zeg dus: “Ik vind…” en “Ik denk…” in plaats van: “Het is…” of “Jij bent…”

Veel succes met kritiek ONTVANGEN en GEVEN!

Groetjes, Joanne

 

 

 

Reageer op dit bericht