BLOG #20: Dankbaar!

Vandaag is het voor mij een speciale dag: het is mijn verjaardag. Ik weet nog dat ik als kind een paar dagen van tevoren al uitkeek naar deze dag en er ook een bepaalde mate van spanning bij ervoer. Ik was benieuwd naar de cadeautjes die ik zou krijgen, keek uit naar het moment dat mijn familie ‘Er is er één jarig’ aan mijn bed kwam zingen en de gezelligheid die deze dag met zich meebracht. Nu ik geen kind meer ben, is dat heus wel ietsepietsie veranderd, maar toch voelt deze dag wel speciaal.

Ik vind een verjaardag een dag om terug te blikken, vooruit te blikken en dankbaar te zijn. Overigens moet dankbaarheid vooral niet afhankelijk zijn van die ene dag in het jaar, maar dat terzijde. Dankbaarheid voelen is een mooie manier om je te blijven verwonderen over de dingen in het leven. En er niet zomaar aan gewend te raken. Soms vind ik het lastig om dankbaar te zijn. Daarom onderzocht ik hoe je jezelf kunt trainen in dankbaarheid.

  1. Begin de dag dankbaar

Bedenk elke ochtend één ding in het leven waar je dankbaar voor bent. Denk niet groot, maar klein. Om het wat meer te laten beklijven: schrijf het op! Dit helpt je om meer focus te krijgen op dat waar je dankbaar voor bent.

  1. Zeg dat je dankbaar bent

Dat is dus wat ik vandaag doe. Uitspreken dat ik dankbaar ben. ‘Dankbaar zijn en het niet zeggen, dat is zoiets als een cadeautje mooi inpakken en het níet geven,’ is een prachtige uitspraak die wordt toegeschreven aan William Arthur Ward. Maar ook het opschrijven van dat waar je dankbaar voor bent is een optie. Schrijf een bedankbriefje, stuur een appje of iets anders.

  1. Eindig de dag dankbaar

Schrijf elke avond op waar je dankbaar voor bent. Koop een mooi notitieboekje, maak zelf een boekje of noteer het in je telefoon. Doe daarin vooral wat bij je past. Blik terug op de dag en besef waar je dankbaar voor bent. En dat mogen heus meerdere dingen zijn.

Ik wens je veel dankbaarheid!

Evelyne

Reageer op dit bericht